Een cultuurdialoog a.d.h.v. drie reacties op andere cultuurportfolio’s

1. Phantom of the operahttps://ap.lc/RwaEQ

Dag Cindy

Je verhaal trok meteen mijn aandacht, omdat ik afgelopen zomer zelf The Phantom of the Opera bijwoonde in de Stadsschouwburg. Ik herkende me meteen in je verwondering bij het betreden van de zaal en vooral bij het zien van de imposante kroonluchter. Ook voor mij was die een absolute blikvanger en dat mag je heel letterlijk nemen. Vermoedelijk zaten we op gelijkaardige hoogte in de zaal, want ook voor mij had diezelfde luster een keerzijde: vanop mijn zitplaats belemmerde ze het zicht op de ondertiteling, waardoor ik minder goed kon volgen wat er precies werd gezongen. Hoe hard ik ook mijn best deed, vaak kon ik vooral de sopranen niet verstaan.

Ook de pauze midden in de voorstelling ervaarde ik als een domper op de sfeer. Uiteraard is het begrijpelijk dat de cast even op adem moet komen, maar voor mij zorgde deze onderbreking eerder voor een afbouw van de spanning dan dat het als cliffhanger diende. Het duurde nadien even voor ik opnieuw volledig in het verhaal zat, wat ik persoonlijk best jammer vond.

Wat betreft je vraag of deze voorstelling geschikt is voor leerlingen, zeg ik volmondig ‘nee’. Hoewel het verhaal bekend is en de muzikale kwaliteit zeer hoog ligt, denk ik dat een voorstelling van maar liefst drie uur voor de meeste leerlingen te hoog gegrepen is. De doorsnee focus van een tiener is nu eenmaal beperkt en ook het Oudengelse taalgebruik was best moeilijk. Bovendien mogen we de praktische kant niet onderschatten: de ticketprijzen liggen behoorlijk hoog, waardoor dit geen evidente schooluitstap is.

Inhoudelijk was ik dan weer wel sterk onder de indruk. Ik ben een musicalliefhebber in hart en nieren, al kies ik doorgaans voor een heel ander genre. Dit was mijn eerste echte kennismaking met operazang, en die bleek verrassend meeslepend. Zelfs mijn partner, die ik vooraf met enige overtuigingskracht had meegekregen, was aangenaam verrast. (Al speelde onze eindstop in het plaatselijk café om de hoek misschien een kleine rol in zijn oordeel over de avond.) Hoe dan ook: het werd ook voor mij een bijzonder geslaagde en gezellige avond!

Groetjes

Maxime

2. Smartphoneverbod op schoolhttps://ap.lc/tDpeI

Dag Lore

Smartphones op school heb ik zelf nooit echt meegemaakt. In mijn middelbare schooltijd gold er een strikt smartphoneverbod en ook nu is die visie weergekeerd. Ik kan dus niet uit eigen ervaring spreken, maar ik kan me wel goed voorstellen hoe intensief gsm-gebruik de sociale vaardigheden van leerlingen onder druk zet.

Ik ben dan ook behoorlijk tevreden met het recente besluit van de regering. Noem me gerust wat ouderwets of traditioneel, maar voor mij betekent naar school gaan in de eerste plaats dat je bijleert en in contact komt met anderen. Een gsm zorgt vaak voor afleiding en staat interactie net in de weg.

Tegelijk ben ik het er wel mee eens dat leerlingen moeten leren omgaan met schermen. In 2026 is digitalisering nu eenmaal niet meer weg te denken. Ontwijken of ontkennen heeft geen zin meer, dus moeten we leerlingen gewoonweg ‘schermslim’ maken. In dat opzicht is het zeker een meerwaarde dat ze af en toe aan de slag gaan met tools zoals Kahoot, Bookwidgets en Canvas. Die “af en toe” blijft voor mij wel belangrijk, want wanneer leerlingen uitsluitend met computers werken, gaan bepaalde vaardigheden verloren. AI is haast overal aanwezig, waardoor zelfstandig nadenken soms naar de achtergrond verdwijnt. Ook hoofdrekenen wordt moeilijker door de snelle toegang tot online rekentools, en leesvaardigheden lijken bij veel jongeren achteruit te gaan. Ligt dat volledig aan digitalisering? Nee, maar er is volgens mij wel degelijk een correlatie.

Als leerkracht wil ik daarom blijven zoeken naar een evenwicht tussen werken op papier en het bewust inzetten van schermen wanneer dat echt een meerwaarde biedt.

Wat de invulling van de middagpauzes betreft, vind ik het idee van activiteiten organiseren een heel slimme zet. Op mijn laatste stageplaats was dit niet van toepassing en zag je geregeld leerlingen alleen rondzwerven, hopend dat de bel zo snel mogelijk zou gaan. Dat vond ik bijzonder triest om te zien. Een leuke activiteit waarbij je even je hoofd kan leegmaken en (nieuwe) mensen kan ontmoeten, lijkt me dan ook een ideale oplossing.

Groetjes
Maxime

3. Leerkrachten ga eens vaker op huisbezoek bij jullie leerlingen https://ap.lc/LLZCG

Dag Brent

Ik begin met een kleine bekentenis: binnen de scouts heb ik me jarenlang ingezet voor heel wat huisbezoeken. Ik was er ook rotsvast van overtuigd dat het een goed idee was. Door mensen thuis op te zoeken, geef je immers een duidelijk signaal dat je oprechte aandacht hebt voor het kind en zijn leefwereld. Daarnaast krijg je ook meteen een veel rijker beeld van hoe het er thuis aan toe gaat. Elk scoutsjaar trapten we ermee af, al werd het enthousiasme bij de leiding met de jaren merkbaar kleiner. Ze zagen het nut steeds minder in of vonden de tijd er niet meer voor. Als hoofdbegeleiding kreeg ik iedereen nog min of meer mee, maar zodra ik stopte, verdween ook de traditie. Achteraf bekeken niet zo vreemd: met een steeds grotere scoutsgroep werd het al snel een logistieke nachtmerrie.

Voor het onderwijs volg ik dan ook volledig jouw redenering: huisbezoeken voor alle leerlingen zijn simpelweg niet haalbaar. De agenda van een leerkracht laat dat niet toe, zeker niet zonder andere verantwoordelijkheden te schrappen. De meer laagdrempelige alternatieven die je aanhaalt, lijken me daarom veel realistischer en wil ik zeker ook zelf uitproberen.

Voor leerlingen die het moeilijker hebben, zou ik wel gerichter willen werken. Af en toe telefonisch contact met ouders kan helpen om sneller in te grijpen wanneer het dreigt mis te lopen, zowel op schoolvlak als op mentaal vlak. Dat zie ik niet als een algemene maatregel, maar eerder als een rol die een klastitularis kan opnemen. Blijft contact uit, dan kan je ouders uitnodigen of andere instanties inschakelen, zoals de zorgcoördinator of het CLB.

Is dit de oplossing voor alles? Zeker niet. Maar in sommige situaties kan het net het verschil maken. Ik besef daarbij dat een leerkracht geen hulpverlener is, al merk ik dat mijn ervaring in de kinderpsychiatrie mijn blik hier onvermijdelijk mee kleurt.

Dus nee, ik ben geen voorstander van een algemeen huisbezoekenplan. Wel geloof ik sterk in de eenvoudige, haalbare vormen van betrokkenheid. Daar draag ik graag aan bij, desnoods gewoon door af en toe de telefoon op te nemen.

Groetjes

Maxime

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *